Dat kan ie wel ….toch?
    21 oktober 2020

    Het afgelopen seizoen hebben we veel gasten mogen begroeten die een MTB bij ons
    hebben gehuurd en daarmee de MTB-route Hardenberg hebben gefietst .
    Regelmatig kregen we de opmerking dat de bandenspanning te laag was of dat de banden
    lek waren. Een korte uitleg over de juiste bandenspanning voor mountainbikes.

    De perfecte bandenspanning is afhankelijk van veel factoren en bestaat dus ook
    niet.

    Het doel van een lagere bandenspanning is om te zorgen dat de band makkelijker
    vervormt en je dus meer grip houdt in de bochten. Het comfort en de controle met
    een lage bandenspanning veel groter. Je stuitert veel minder over de obstakels
    heen.

    Het argument dat met lage bandenspanning de weerstand over het asfalt groter is, is ten
    dele waar. Tests wijzen uit dat de rolweerstand minimaal hoger is bij een lage
    bandenspanning, terwijl de voordelen in het bos dit weer ruimschoots goed maken.

    Hieronder geven we een paar tips om dit net wat beter af te kunnen stellen.

    Het gewicht van de berijder
    Een ruwe regel is dat het gewicht van de rijder plus 1 bar ongeveer de bandenspanning is
    dus bij een rijder van 80 kg zou je 1,8 bar in de bandjes pompen

    Volume van de band
    Hoe meer volume de band heeft des te lager de bandenspanning . Dus met een brede
    band kun je over het algemeen met een lagere bandenspanning rijden dan met smalle
    band.

    Ondergrond
    Op een route met weinig wortels en stenen en met bijvoorbeeld mul zand of modder, kun
    je besluiten om met een wat lagere bandenspanning te gaan rijden. Dit om een breder
    draagvlak en meer grip te krijgen .

    Voor en achterband
    Doordat de achterkant van je fiets het grootste gedeelte van je gewicht draagt, kun je je
    voorband best iets minder spanning geven in vergelijk met je achterband. (0,2 bar)
    Voordeel daarbij is dat, bij het insturen van een bocht, de grip aan de voorkant belangrijk
    is. De band vervormd dan makkelijker voor, waardoor je meer grip houdt en meer controle.

    Tot slot, meten is weten…..
    Neem een pompje mee het bos in en ga spelen met je bandenspanning. Pak een
    uitdagende singletrack en kijk wat je ervaringen zijn wanneer je de bandenspanning naar
    beneden brengt .
    Je zult merken dat je grip en controle bij een lage bandenspanning veel groter wordt en je
    dus nog harder en met meer controle door de bochten gaat.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    zeventien − 3 =

    Chat openen
    Hoi 👋, kunnen we je helpen?
    Hallo 👋,
    Kunnen we je helpen?